Kyiv Music Labs

У Національному музеї Т.Шевченко відкрилась виставка Зінаїди Ліхачевої “dakini” (та, що летить по небу)

Іван Марчук та Зінаїда Ліхачева

У виставці, що відкрилася в рамках Kyiv Art Week, Зінаїда залишилася вірною своєму об’єкту дослідження і представила роботу, присвячену Жінці.

Виставка складається з двох частин. Перша частина – це відео, в якому показано три основних стани жінки: дівчина, молодиця і бабця. Точкою відліку для стровення роботи була Західна Україна, оскільки саме там художниця збирала материали останні п’ять років. “Це особливий куточок землі, в якому духовна культура завжди була не частиною містичного переживання, а основою буття”, – пояснює вибір місця зйомок Зінаїда.

Друга – інсталяція, де представлено п’ять першоелементів: земля, вогонь, повітря, вода та ефір. Їх використовують і шанують у щоденному житті та особливих випадках, ритуалах як елемент процесів перетікання станів.

вівтар ефіру

Художниця вважає, що даною роботою актуалізує тему жінки, її властивості пробуджувати свої духовні сили, адже жінка не лише народжує, а також може змінювати, надихати: “Ця робота є моїм зверненням до всіх жінок, присвята тим, що були, тим, що є, і тим, що будуть”.

Зінаїда пояснює, що узгодження між містичним та соціальним світами вібдувається через ритуали, обряди переходу, які завжди проводила лише жінка: “Наприклад, коли народжувалася дитина, кликали жінку, коли людина помирала – теж. Здійснюючи трансформацію через ритуальні дії, як-то при народженні, смерті, хворобі, особливих подіях, жінка обов’язково взаємодіяла  з усіма першоелементами, які представлені в інсталяцїї: земля, вогонь, повітря, вода та ефір. Через їх священну роль я і поставила їх на вівтарі”.

вівтар землі

Навіть коли людина помирає, вона повинна розірвати всі зв’язки свого тіла з душею. Це робилося за допомогою першоелементів: водою омивали, вогонем очищували, ховали в землю і по повітрю оцінювали, чи відчуває душа.

«Я спеціально зробила ці зали таким чином, щоб людина, яка споглядає, відчула енергію елементу. Самі вівтарі теж не прості.  На відео є сцена,  коли жінка переходить у інший світ.  Вівтарі споруджені з дощечок, з яких побудовані мости у Західній Україні, що забезпечували перехід з одного берегу на інший.  Вони є носіями пам’яті», – розповідає автор.

Схема розміщення елементів  виставки є «ритуальною дорогою», жоден елемент не зникає, він просто переходить в наступний.  Ефір же – це початкова та кінцева стадія того, звідки і куди ми йдемо.

Композитор, художній керівник Національної Опери Мирослав Скорик

Композитор, художній керівник Національної опери України Мирослав Скорик вважає, що дана робота є спробою дістатися до праоснов України: ”Вона дуже оригінальна, авангардна, я б сказав. І вона дійсно справляє дуже сильне враження. Це нове слово і в творчості Зінаїди, і в творчості такого типу інсталяцій”.

Міністр культури України Євген Нищук та художниця Зінаїда Лихачева

гості відкриття

Виставка триватиме до 14 травня, з 10 до 18 години (крім понеделка і вівторка) за адресою бул.Т.Шевченко, 12, Національний музей Тараса Шевченко. 

 

TwitterFacebookVKПоділитися